Evenimentele săptămânii Înapoi

Bal mascat de Verdi cu Freddie De Tommaso și Saioa Hernandez la Opera în interpretări de referință

Publicat: joi, 1 Februarie 2024 , ora 12.04

Giuseppe Verdi a compus opera Un ballo in maschera (Bal mascat) în anul 1859, având la bază subiectul folosit de compozitorul Daniel Auber și de libretistul Eugene Scribe în grand-opera Gustave III, ou Le bal masque, ce a avut premiera la Opera din Paris în 1833; opera are ca subiect asasinarea Regelui Gustav al III-lea al Suediei, împușcat în timp ce participa la un bal mascat. Povestea îmbină intriga politică, dragostea interzisă și asasinatul și păstra, inițial, câteva dintre figurile istorice implicate în această conspirație și apoi crimă. Trebuie spus, însă, că partitura a trecut prin numeroase transformări (impuse de cenzură și/sau de diverse reglementări) pentru a ajunge la forma pe care o cunoaștem astăzi.


Duminica aceasta vă propun să ascultăm una dintre cele mai recente și mai valoroase imprimări cu opera verdiană; este vorba despre un album apărut în iunie 2023 la casa de discuri Pentatone. Marek Janowski dirijează aici Orchestra Filarmonicii din Monte-Carlo, Corul Filarmonicii de Stat Transilvania din Cluj-Napoca și soliști faimoși ai zilelor noastre: tenorul Freddie De Tommaso (Riccardo), baritonul Lester Lynch (Renato) și soprana Saioa Hernández (Amelia). Cei trei cântăreți au deja multă experiență în interpretarea repertoriului verdian. Tânărul Freddie De Tommaso, în vârstă de 30 de ani, a apărut deja în roluri din operele Simon Boccanegra, Traviata, Macbeth, Otello și Nabucco; iar luna aceasta apare și în Riccardo din Bal mascat pe scena Teatrului Liceu din Barcelona. Repertoriul artistului britanico-italian include și Recviemul de Verdi. Lester Lynch a fost, până în prezent, Amonasro din Aida, Germont din Traviata, Contele de Luna din Trubadurul, Rigoletto, Iago din Otello, precum și Falstaff, Paolo din Simon Boccanegra, Renato din Bal mascat și Macbeth. Repertoriului Saioei Hernandez, o altă voce extraordinară a timpurilor noastre, include roluri principale în operele verdiene Aida, Attila, Bal mascat, Trubadurul, Forța destinului, Traviata, dar și Luisa Miller, Macbeth, Nabucco și Rigoletto.

Distribuția internațională a acestei imprimări este completată de contralta Elisabeth Kulman (Ulrica), soprana Annika Gerhards (Oscar), bas-baritonul Kevin Short (Samuel), de basul Adam Lau (Tom), baritonul Jean-Luc Ballestra (Silvano) și de tenorul Samy Camps (Judecătorul/Servitorul).


Unul dintre cei mai renumiți șefi de orchestră ai vremurilor noastre, Marek Janowski a imprimat deja o discografie amplă pentru casa de discuri Pentatone, colaborând cu această companie olandeză mai ales la realizarea unro albume cu opere și lucrări simfonice germane. După Cavalleria rusticana și Il Tabarro (ambele din 2020), aceasta este cea de-a treia înregistrare cu operă italiană a sa pentru Pentatone.

Mă bucură prezența Corului Filarmonicii de Stat Transilvania din Cluj-Napoca, un ansamblu foarte bine pregătit de dirijorul Cornel Groza, ce a apărut deja pe mai multe albume de operă lansate de Pentatone, printre ele numărându-se și un nemaipomenit disc cu opera lui Puccini La fanciulla del West, sub conducerea dirijorală a lui Lawrence Foster; un disc pe care vi l-am propus și eu, cu câțiva ani în urmă, la Opera în interpretări de referință.


Vă aștept, așadar, duminică, 4 februarie 2024, de la ora 21.00, să ascultăm una dintre cele mai recente versiuni discografice cu opera Bal mascat de Verdi.


Irina Cristina Vasilescu