Arhivă : Cronici Înapoi

Cetatea Brașovului și-a deschis porțile către muzică

Publicat: marți, 17 August 2010 , ora 13.13

Cetatea Muzicală a Brașovului”, 13-19 august 2010, este festivalul pe care îl aștept în fiecare vară cu aceeași nerăbdare, fiindcă muzica reușește cel mai bine să contracareze efectele căldurii toropitoare care ne amorțește simțurile mai rău decât cel mai mare viscol.

Iar demersul lui Sherban Lupu este admirabil, el este unul dintre acei artiști care nu au uitat de unde au plecat, și care se întorc la Brașov nu doar pentru concerte, ci și, iată, pentru a organiza acest festival binevenit, în ciuda crizei care se simte din ce în ce mai acut. Evident, compozitorii omagiați în 2010, adică Schumann și Chopin, sunt prezenți cu lucrările lor și în festivalul de la Brașov.

Evenimentele au ajuns astăzi în cea de-a patra zi, așa că se cuvine să relatăm ce s-a întâmplat până acum. Să începem cu ziua de ieri, 15 august 2010, căci soprana Georgeta Stoleriu a susținut un superb recital la Biserica Romano-Catolică, pentru a celebra ziua Sfintei Marii. O voce care a umplut biserica, fără nici cea mai mică ezitare. Arii de Bach, Händel, Mendelssohn, Liszt, toate au căpătat inflexiunile necesare, în interpretarea tuturor, soprana a excelat. Eu aș spune că momentul cel mai emoționant a fost acela în care Georgeta Stoleriu a cântat „Ave Maria” de Giulio Caccini. La orgă s-a aflat Paul Cristian, care a avut o interpretare destul de curată, dar nu pe măsura talentului sopranei. Sherban Lupu a interpretat Aria pe coarda sol pentru vioară și orgă de Johann Sebastian Bach. Și am mai putea vorbi de un acompaniament, unul mai puțin plăcut, din păcate: zgomotele venite din public, pe care se pare că îl scutură o gravă și irepresibilă tuse. Ca să nu mai vorbim de diferitele obiecte căzute pe jos al căror ecou se înălța și avea grijă să te ancoreze pe pământ când ariile cântate de Georgeta Stoleriu te purtau prea sus.

Sâmbătă, la Centrul Cultural „Reduta” am ascultat Sonata op. 109, nr. 30 pentru pian cântată de pianistul Henri Bonamy din Franța. Aș spune că a oferit o versiune interesantă, mai ales în partea a doua, unde s-a făcut simțită o sensibilitate aparte, ce mi-a amintit vag de Chopin și Debussy, fără nelipsită însă de vigoarea specific beethoveniană.

În cele două seri pe scenă au mai apărut pianista Cordelia Hoefer și violoncelistul Goetz Teusch din Germania. Publicul a fost extaziat după „Poloneza Briliantă” pentru violoncel și pian pe care au interpretat-o în prima seară și după Sonata pentru violoncel și pian pe care au oferit-o în a doua seară, ambele de Chopin. Eu însă am niște rezerve, mi s-a părut că lucrărilor le lipsește acea melancolie visătoare, care fac orice lucrare a lui Chopin inconfundabilă. Violistul Daniel Rubenstein are un timbru plăcut, lucru pe care l-am descoperit ascultându-l în „Märchenbilder” pentru violă și pian de Robert Schumann. Violonista Jennifer Curtis are faima unei foarte bune interprete, dar a fost cam inegală atât în Sonata nr. 1 op. 105 în la minor pentru pian și vioară de Schumann, cât și în Sonata „Ballade” pentru vioară solo de Eugène Ysaye.

Pe Sherban Lupu cu siguranță îl știți. Timbru frumos, sensibilitate și mai ales dăruire. Festivalul continuă, voi reveni cu amănunte cât de curând.
Petra Gherasim