Arhivă : Cronici Înapoi

Despre introspecție într-un recital flamenco

Publicat: miercuri, 23 Februarie 2011 , ora 9.51

Dacă una din menirile Festivalului Flamenco și noile genuri este aceea de a ne familiariza cu temperamentul iberic, cu siguranță că și-a îndeplinit misiunea. Cu fiecare concert însă, explorăm din ce în ce mai profund această noțiune, iar surprizele nu contenesc. Dacă la sfârșitul concertului susținut de José Maria Gallardo del Rey care a avut loc acum două săptămâni, îmi spuneam că flamenco-ul nu poate fi mai pur de atât, pe 21 februarie 2011 la Sala Radio am constatat că limitele se pot lărgi în continuare. Cei doi muzicieni care au arătat cât de multe are încă de oferit flamenco-ul au fost violonistul Ara Malikian și chitaristul José Luis Monton. Aseară am avut parte de un recital incendiar și nu mi-e teamă să folosesc această sintagmă, căci oricât de perimată pare, nu cred că a fost vreodată folosită în accepțiunea sa adevărată.

Violonistul Ara Malikian, deși armean de origine, a crescut în Liban pentru ca în urmă cu 15 ani să stabilească în Spania, unde l-a cunoscut pe chitaristul José Luis Monton. Bariera lingvistică dintre ei s-a topit curând după ce au început să cânte împreună. Astfel, violonistul a adăugat o a treia "cetățenie" spiritului său. Iar în recitalul din 21 februarie, acest cosmopolit s-a dezlănțuit în recital, dând dovadă de un temperament năucitor. Nu m-aș fi mirat, sincer, dacă la un moment dat ar fi ieșit scântei din vioara sa. Totuși nu se poate spune că în cadrul acestui recital a existat un acompaniator și un acompaniat. Pentru că partitura pentru chitară, interpretată de José Luis Monton, nu avea doar rolul de sprijin pentru elanul nestăvilit al viorii, ci avea, la rândul ei, pasaje întregi în care chitaristul să își poată demonstra măiestria. Și José Luis Monton a dat glas partiturii, făcând dovada unei sensibilități introspecte, cuceritoare prin profunzime.

Cei doi au interpretat diferite piese aranjate în diferite ritmuri tipice flamenco-ului, precum buleria sau solea. Sala a fost realmente electrizată, astfel că artiștii au fost nevoiți să dea patru bisuri. Două dintre ele au fost piese de Bach pe care le-au aranjat, aș spune eu sau pe care le-au distrus, după cum spun ei, pe ritmuri de flamenco. Una dintre aceste piese a fost celebra Arie, a cărei linie melodică a fost păstrată intactă pentru vioară, chitara venind cu linia ei pe dedesubt. Cu această ocazie m-am convins de virtuozitatea violonistului, care a demonstrat că este la fel de strălucitor și în muzica clasică, precum s-a dovedit în flamenco.


José Luis Monton:

«Este pentru a doua oară când vin la București, am mai venit aici în iunie, anul trecut, în cadrul unui spectacol intitulat Sweet España, cu un pianist foarte bun, Nacho Prego. Sentimentul este fantastic, îmi place scena bucureșteană, locul e minunat și mă simt foarte bine. În iunie am avut parte de un public entuziast și în același timp plin de respect, două noțiuni care sunt greu de împăcat. Un public foarte bun.»


Ara Malikian:

«Am descoperit flamenco-ul în urmă cu 15 ani, împreună cu José Luis. Eu am studiat la Conservator, deci am la bază o pregătire profesională. În momentul în care am descoperit flamenco-ul, mi-am schimbat întreaga viziune asupra muzicii. Cred că flamenco-ul este o muzică foarte bogată, o muzică inspirată din multe culturi, care a luat naștere de foarte timpuriu. A plecat din India, a trecut și prin România, în flamenco există câte puțin din fiecare gen muzical. De aceea, cred că ai multe de învățat despre muzică în general, dacă ești capabil să asculți și să înțelegi flamenco.»


Petra Gherasim