Arhivă : Cronici Înapoi

Jordi Savall și Hesperion XXI în concert la Ateneul Român

Publicat: vineri, 9 Decembrie 2011 , ora 11.12

Știu că Jordi Savall nu se află la primul concert în România, dar dumneavoastră sunteți pentru prima dată la noi în țară?

Nu, este pentru a doua oară. Prima oară am venit anul trecut, tot cu Jordi Savall, când am susținut un concert similar la Iași. Publicul român este minunat. Sunt mișcat de ospitalitatea românilor; se simte că ne faceți mereu o primire autentică. În această seară am avut cu adevărat impresia că împart ceva cu publicul de aici.


Cred că deja trăiți de o bună perioadă de timp cu muzica lui Dimitrie Cantemir. Regăsiți cumva atmosfera lucrărilor sale în orașele românești pe care le-ați vizitat, respectiv Iași și București?

Da, oarecum, în fizionomiile românilor. Există multe lucruri pe care le regăsesc în fizionomiile oamenilor de aici, dar mi se pare că reflectă și ceva din atmosfera secolului în care a trăit Cantemir. Iar eu, fiind armean, simt că regăsesc și o asemănare între cele două popoare - al meu și al vostru.


Aceste gânduri mi-au fost împărtășite de Haig Sarikouyoumdjian, invitat al ansamblului Hesperion XXI, prezent în seara de miercuri, 7 decembrie 2011, pe scena Ateneului Român. Formația l-a însoțit pe fondatorul ei, Jordi Savall, care a umplut sala de oameni doritori să îl asculte pe renumitul muzician.


Cartea Științei Muzicii, readusă la viață de Savall

Avem toate motivele să îl apreciem. Nu doar pentru că este unul dintre cei mai reputați cercetători muzicali, nu doar pentru că a redescoperit melomanilor repertoriul vechi, rămase uitate.Trebuie, în primul rând, să îl apreciem că a făcut acest efort de a veni la București pentru a concerta la numai două săptămâni de la moartea soției sale, soprana Moserrat Figueras, cea cu care a împărțit peste 40 de ani de existență.

Și încă un lucru trebuie apreciat. Faptul că s-a ocupat de Cartea Științei Muzicii a lui Dimitrie Cantemir. A suflat peste straturile de praf ce au ținut lucrările din această culegere departe de sălile de concert, selectând o serie de piese dintre cele mai frumoase pentru a le înregistra și a le cânta peste tot în lume. Astfel, țări cu totul străine de fondul nostru cultural au ajuns să afle de bogăția intelectuală a domnitorului nostru, și e minunat să asculți această muzică interpretată pe instrumente instrumente specifice și să descoperi efervescența artistică existentă la curtea otomană. Este o muzică prin care trece un val de melancolie, chiar și în momentele ei vesele. Aș merge chiar mai departe, și aș spune că are un anumit dramatism, dat de tonul plângăreț al instrumentului numit kamanche, ce capătă relief datorită instrumentelor de percuție - kanun, santur, sas. Am regăsit oud-ul, instrument care a fost prezent cu puțin timp în urmă pe scena Sălii Radio, mânuit de Anouar Brahem, pe care cu siguranță îl rețineți.


… cea mai frumoasă formă de reculegere

Au fost foarte tulburătoare momentele care au încheiat fiecare dintre cele două părți - pentru că la finalul piesei interpretate de ansamblul Hesperion XXI și de Jordi Savall, peste sala Ateneului s-a așternut un întuneric aproape total și au fost difuzate înregistrări făcute de Monserrat Figueras. La finalul lor, sala a rămas în continuare întunecată și nimeni nu a aplaudat până la aprinderea luminilor. A fost practic cea mai frumoasă formă de reculegere după ascultarea pieselor sopranei recentă stinsă din viață.

Lumea a aplaudat cu foarte mare entuziasm. Iată, din partea unei doamne aflate ieri în public, ce cuvinte descriu cel mai bine evenimentul de aseară:

«Excepțional. Este excepțional.»

Reportaj realizat de Petra Gherasim