Arhivă : Cronici Înapoi

Lecție de pian cu Piotr Anderszewski

Publicat: vineri, 27 Martie 2015 , ora 10.32
Ocaziile de a-l asculta live pe unul din muzicienii ai căror înregistrări le-am difuzat la Radio România Muzical sunt foarte rare - am avut o astfel de șansă în 26 martie 2015, când a susținut un recital la Sala Flagey din Bruxelles pianistul Piotr Anderszewski.

A cântat două lucrări de Johann Sebastian Bach, Suitele engleze nr. 3 BWV 808 în sol minor și nr. 6 BWV 811 în re minor, în așa fel încât părea că muzica se compunea atunci, atât de firesc se desfășura totul, iar pianistul polonez făcea și impresia unui om cu mai mult de 10 degete - melodiile și contramelodiile din polifonia lui Bach erau și unele și altele perfect perceptibile. Sentimentul de a dori să ascult, pur și simplu, cât de frumos cântă muzicianul de pe scenă, în loc să mă ocup de notarea acestor impresii, pe care-l avusesem auzind-o pe Janine Jansen, a revenit la recitalul lui Piotr Anderszewski; s-au adăugat acum claritatea, liniștea și minunata țesătură a muzicii lui Bach.

Clavecinului, pentru care Bach a compus suitele engleze, îi lipsea capacitatea de a susține prea mult notele: sunetul dispărea destul de repede după apăsarea clapei, mult mai repede decât în cazul pianului. De aceea muzica preclasică pentru acest instrument este plină de ornamente - mici înflorituri, mici fragmente de game, triluri executate în jurul unei note principale pentru a crea impresia auditivă a unei durate lungi. Mai ales în secțiunile scrise în nuanțe mici, atât de improvizatorice și în tempo atât de lent de parcă Bach își cânta lui însuși, încetișor, Piotr Anderszewski a realizat aceste ornamente cu o gingășie și precizie ieșite din comun.

Pianistul a continuat recitalul său cu lucrarea Métopes de Karol Szymanowski, înrudită cu muzica lui Bach prin atmosfera de improvizație și prin suprapunerea mai multor planuri sonore. Anderszewski este recunoscut pentru legătura pe care o are cu muzica compatriotului său, ceea ce s-a văzut și în 26 martie în partitura dificilă nu în ultimul rând pentru că melodia se străvedea dintr-o structură foarte densă, foarte bogată (fără ca acești doi termeni să fie sinonimi). Szymanowski și Anderszewski au realizat amândoi o îmbinare între armonie și disonanță de o așa calitate, încât nu-ți dădeai seama dacă nu cumva, în timp ce pianistul era pe scenă, nu mai studia cineva prin apropiere, și anume, cu totul întâmplător și amuzant, tocmai o piesă care mai că s-ar fi potrivit cu recitalul live.

A urmat tema cu variațiuni în Mi bemol major de Robert Schumann, Geistervariationen, "Variațiunile fantomatice", care nu figurează prea des pe afișele de concert și nici pe discuri. Ultima lucrare a lui Schumann, compusă înainte de a se interna într-un spital de boli mintale și inspirată lui, cum credea, de spirite, sună foarte clasic; totuși uneori, așa cum se întâmplă adesea cu Schumann-ul pentru pian solo, nu știi exact dacă îți place sau dacă te simți derutat.

Revenind în final la Bach, am remarcat și faptul că Piotr Anderszewski a avut și o ușurință datorită căreia muzica a fost, în mod paradoxal, obositoare în desfășurarea ei; o ezitare, o greșeală în succesiunile neîntrerupte de sunete le-ar fi făcut mai umane, ne-ar fi dat și nouă ocazia să respirăm. În recitalul susținut în penumbră, cu o lumină firavă abia reliefând claviatura, intensitățile atât de reduse ale pianistului făceau ca și propriul meu pix pe hârtie să devină zgomotos, iar câte o tuse ocazională, explozivă.

După multe aplauze și două bisuri, un dans maghiar de Béla Bártok și o bagatelă de Ludwig van Beethoven, am putut părăsi cu toții, și Piotr Anderszewski și noi, publicul, sala Flagey - eu una, cu regretul sfârșitului unui asemenea moment.


Maria Monica Bojin