Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Stagiunea de Marți seară - 21 martie 2017

Publicat: miercuri, 22 Martie 2017 , ora 13.32
Prezență binecunoscută pe podiumul Stagiunii de marți seară, a revenit în 21 martie pianista Aurelia Vișovan. Interpretă matură cu un bogat traseu solistic și apreciată pentru ineditul programelor prezentate, Aurelia Vișovan l-a adus pe podiumul de la Sala mică a Ateneului Român pe colegul său de la Universitatea de Muzică de la Viena - pianistul turc Can Çakmur. Cei doi au conceput un program original și interesant ce a stat sub semnul interferenței artelor intitulat "Lettres dansantes - ETA Hoffmann: critic, compozitor și scriitor". De altfel Aurelia Vișovan a punctat prin două intervenții personalitatea lui ETA Hoffmann în epocă:

"A venit cu ideea că vața omului poate fi guvernată de către poezie și muzică, nu doar de către timpul care trece. Era un foarte mare admirator al lui Bach și a lui Mozart, printre alții. A scris critici, s-a preocupat foarte mult de muzica acestora."

Cât despre titlu "Lettres dansantes", tot Aurelia Vișovan a explicat:

"Pentru că Schumann, fiind foarte influențat de Hoffmann, are una dintre părțile din Carnaval, ciclul de piese Carnaval, se numește Lettres dansantes și are legătură cu literele, cu poezia, cu muzica. Partenerul meu a găsit această sonată de Hoffmann și a decis că este o muzică ce trebuie cântată și ar fi cazul să facem ceva în jurul acestei sonate, să facem un program care să fie concentrat pe personalitatea complexă a lui Hoffmann.Nu am găsit doar piese pentru pian solo, ci și piese pentru patru mâini, care ar merita cântate și puse în valoare. În felul acesta am decis să cântăm împreună."

Am ascultat un recital țesut pe marginea gândurilor lui ETA Hoffmann despre muzica lui Mozart, Bach, Beethoven sau Schumann, în final scriitorul devenind compozitor, Aurelia Vișovan și Can Çakmur prezentând în primă audiție Sonata nr.1 în fa minor:

"Este o muzică interesantă și este foarte inovativă. Deci, perioada în care a fost scrisă era o perioadă de la începutul romantismului. Are foarte multe idei care ulterior au fost prelucrate și utilizate de alți compozitori romantici. Pe de altă parte, ca formă este foarte clasică… este, așa, o combinație relativ bizară. În schimb, publicul se pare că o apreciază; este o alternativă la tot repertoriul standard care se cântă."

Talent, inovație și o bună comunicare au demonstrat cei doi muzicieni, la nivelul experimentatei pianiste Aurelia Vișovan s-a ridicat și partenerul ei, mult mai tânărul pianist Can Çakmur. Cei doi s-au bucurat de un public numeros și entuziast în care am regăsit muzicieni, precum criticul Laura Manolache:

"Un program rafinat, interpretat admirabil de acești tineri pianiști pe care i-am surprins atât ca personalități, individualități cu profunzime, cu mare știință a interpretării pianistice, cu o tehnică ireproșabilă, cu o expresivitate și o imaginație sonoră minunate, dar, poate mai mult decât atât, i-am prețuit ca duo care respiră în același timp și însuflețește repertoriul pe care îl interpretează într-o armonie perfectă."

Reportaj realizat de Jeanine Costache