Arhivă : Recomandări Înapoi

Erik Satie 150 - O 'Filă de calendar' la 'Arpeggio', 17 mai

Publicat: vineri, 13 Mai 2016 , ora 8.41

Un personaj excentric, sclipitor, aparent plin de umor, trăind însă (în intimitatea unei locuințe minuscule) sub semnul angoaselor... Erik Satie - un autor ce merită redescoperit, dincolo de cele câteva pagini foarte cunoscute, devenite "șlagăre"...

"Relevanța lui Satie nu poate fi pusă în discuție. Este de neînlocuit"- ar fi spus John Cage despre Erik Satie, compozitorul francez născut în 17 mai, acum un veac și jumătate. Un personaj cu totul aparte, chiar și într-o epocă a multor ...stridențe culturale în Parisul finalului de secol 19 și al primelor decenii de după 1900. Autor de pagini miniaturale pentru pian, adesea cu tentă de parodie sau sugerând tehnica de colaj, dar și colaborator al unor proiecte mai ample alături de Jean Cocteau, Pablo Picasso și Serge Diaghilev (cum a fost cazul celebrului balet "Parade"), Erik Satie s-a identificat de multe ori cu noțiunea de avant-gardă... Iar biografii săi punctează acest aspect amintind și prietenia cu fotograful, artistul vizual american Man Ray, cu sculptorul Constantin Brâncuși sau cu pictorul cubist Marcel Duchamp...

Portret al lui Satie desenat de Pablo Picasso...

Erik Satie - un creator aparte care și-a acordat singur câteva... atribute: întâi gimnopedist (în 1887, chiar înainte de publicarea celebrelor sale 3 piese astfel intitulate, apărute la Paris începând din 1888). Termenul preluat din versurile poemului "Les Antiques" de Contamine de Latour reflectă tranziția muzicianului de la zona creației de salon - familiară lui, din atmosfera familiei - la o expresivitate rafinată, simplificată, "curățată" de excesele de sentimentalism... A fost o reacția schimbării pregnante după ce compozitorul scrisese 3 sarabande... Astăzi veritabile hit-uri care au trecut dincolo de "granițele" repertoriului clasic, cele 3 "Gymnopedies" au cunoscut nenumărate variante timbrale, aranjamente orchestrale sau vocale. Un exemplu este și cel al lui Ward Swingle, înregistrat de Swingle Singers, pe care Fila de calendar vi-l aduce în atenție.

Erik Satie - un muzician considerat adesea un... excentric care a preferat să fie numit un FONOMETRICIAN - adică "unul care măsoară sunete" - după ce - într-un volum consacrat compozitorilor francezi contemporani publicat în 1911 - a fost catalogat "un tehnician neîndemânatic, dar...subtil"!

Un gânditor cu darul elocvenței - s-a caracterizat el însuși mai târziu, publicând destul de mult în revista 391 înființată în 1917 de dadaistul Francis Picabia la Barcelona sau în celebrele pagini Vanity Fair apărute din 1913 în Statele Unite. Satie a scris întâi sub pseudonim Virginie Lebeau sau François de Paule la finalul secolului 19, iar apoi a folosit propriul nume.

Și-a câștigat adesea existența cântând la pian în cabaretele pariziene. A și scris multe piese pentru repertoriul specific acestora.

Pe la 40 de ani, Satie s-a decis să se perfecționeze în teoria muzicală, în cea componistică luând lecții la Conservator cu Albert Roussel, dar și cu Vincent d'Indy.

Deschis simbiozelor artistice, căutător al unor expresii diferite, Erik Satie a scris în 1899 partitura pianistică a celor trei piese pentru o pantomimă, intitulate "Jack in the Box". In 1924, la 5 ani după "Parade", Satie a realizat alte două partituri orchestrale pentru balet, ultimul intitulat "Relache" - un "ballet instantanéiste" cum l-a numit chiar el iar primul "Aventurile lui Mercur", un balet în 3 acte pe textul lui ...Pablo Picasso, realizat pentru celebrul Leonide Massine. A fost montat în iunie 1924 la teatrul la Cigale din Paris, înpreună cu baletul "Salata" pe muzica lui Darius Milhaud. Dacă drama lui Satie "Capcana Meduzei" (datată cu mai bine de un deceniu în urmă) a fost numită de unii "prima dramă suprarealistă", baletul Mercur a fost catalogat...un balet cubist, cele 3 acte fiind de fapt un colaj, fără un subiect clar...

Lucrări de proporții mai ample sunt considerate: Messe des pauvres, pentru cor și orgă (1893-95) și Socrate ("drame symphonique"), pentru soliști și orchestră de cameră sau pian (1917-18).

Sports et divertissements(1914), o suita de 21 de piese pentru pian în care alături de tenis sau golf sunt incluse si flirtul sau tango-ul, picnicul sau focurile de artificii!!! Préludes flasques (pour un chien)(1912),Gnossiennes 1889 - 1897, Piese reci, Piese în formă de pară pentru pian la 4 maini (1903) confirmă nonconformismulacestuiautor. Nota de parodie se regăsește și înaltetitluri camerale, așa cum este cazul Choses vues à droite et à gauche (sans lunettes)pentru vioară și pian, scrise în 1914. După moartea sa - în iulie 1925 - au fost găsite nenumărate lucrări, unele publicate ca opusuri postume, în diferite cicluri de schițe sau piese - așa cum au fost Musiques intimes et secrètes.

Greu de catalogat în peisajul creator al vremii sale, Erik Satie a fost frecvent numit un precursor al manierelor specifice muzicii repetitive, dar și al curentelor artistice cunoscute mai târziu ca minimalism, suprarealism sau Teatru al absurdului.

Anca Ioana Andriescu