Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 11 noiembrie 2014

Publicat: luni, 10 Noiembrie 2014 , ora 10.47

Bine v-am regăsit, dragi melomani! Călătoria noastră pe portativele Concertelor pentru pian și orchestră ale lui Ludwig van Beethoven continuă!

Vorbeam data trecută despre Concertul nr.3 în do minor. Elemente conturate în această lucrare se prelungesc și se cizelează în ultimele couă capodopere dedicate de Beethoven pianului.

Concertul nr.4 în Sol major a fost compus între 1805 și 1806 și interpretat pentru prima dată în cadrul unui Concert privat, din program făcând parte de asemenea Simfonia a 4-a, prezentată tot în primă audiție și Uvertura Coriolan. Beethoven se afla într-o perioadă de mare creativitate în acei ani. Concertul nr.4 pentru pian a fost prezentat în premieră publicului larg în 1808, într-un concert în care Beethoven a fost solist și dirijor și în care au mai figurat prime audiții ale Simfoniilor a 5-a și a 6-a, Missei în Do major și Fanteziei Corale.

Dacă vă aduceți aminte, Concertele pe care le-am ascultat până acum, ale lui Beethoven dar și ale predecesorilor săi, începeau cu o introducere orchestrală. Însă în Concertul 4, Beethoven aduce o inovație - începe direct cu instrumentul solist - pianul.

Concertul nr.4 pentru pian și orchestră este cel mai intimist, mai rezervat din creația lui Beehtoven. Iată acum un fragment din partea a 2-a.

În vremea lui Beethoven, pianul se afla într-un stadiu de rapidă dezvoltare, iar Concertul pentru pian nr.4, la fel ca majoritatea lucrărilor lui Beethoven pentru pian, reflectă ultimele schimbări ale instrumentului. Cele mai noi piane la care Beethoven cânta aveau note adiționale în registrul acut. Sunetul era mai puternic, datorită celor trei coarde pentru fiecare notă și unui nou mecanism pentru pedale, prin care ciocănelele puteau lovi una, două sau toate cele trei coarde prin care se produce un sunet. Schimbarea era importantă nu doar în intensitate ci și în culoarea sonoră, un efect pierdut astăzi în mare parte la pianul modern. În partitura Concertului nr.4, Beethoven notează pentru prima dată indicații de utilizare a acestor noi pedale.

Concert este cel mai amplu pe care Beethoven îl compusese până în acel moment, dar în anumite privințe, cel mai rezervat, așa cum vă spuneam și mai înainte. Beethoven nu utilizează aparatul orchestral complet până în partea a 3-a, din care ascultați acum un fragment.

La premiera publică a Concertului nr.4 pentru pian de Beethoven problemele de auz ale compozitorului erau în creștere și se pare că ar fi fost ultima apariție pe scenă a acestuia ca solist.

Publicul nu a fost impresionat de la început de Concertul nr.4 de Beethoven, preferându-l pe al 3-lea, mai facil, sau pe al 5-lea, mai dramatic. A fost neglijat până când Mendelssohn l-a scos la lumină în 1836, cântându-l apoi frecvent. Concertul nr.4 de Beethoven a fost de asemenea una dintre lucrările preferate ale Clarei Schumann, care l-a cântat în multe dintre țările Europei, iar astăzi se bucură în continuare de mare succes, fiind inclus în programele și înregistrările marilor pianiști ai lumii.

Atât petnru astăzi, pe data viitoare, când vorbim despre ultimul Concert pentru pian semnat de Beethoven, cel cu numărul 5 în Mi bemol major.

Andreea Chiselev