Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 26 februarie 2015

Publicat: joi, 26 Februarie 2015 , ora 14.16

Bun găsit, dragi melomani! Pășim astăzi în lumea unei noi tonalități muzicale. Înainte de a vă dezvălui care, vă voi spune însă că ordinea în care apar sunetele într-o gamă este de două feluri - reală și aparentă.

În ordinea reală sau naturală, sunetele gamei se succed din cvintă în cvintă perfectă, așa cum apar în rezonanța sonoră. În gama Do major, de exemplu, ordinea este fa do sol re la mi si. Iar în ordinea aparentă, sunetele se succed prin tonuri și semitonuri - adică do re mi fa sol la si, așa cum cu toții le cunoașteți.

De ce am vorbit despre ordinea naturală? Pentu că această succesiune din cvintă în cvintă are o importanță teoretică deosebită, deoarece explică relațiile care se stabilesc între sunete în cadrul tonalității. Menționam acum câteva clipe ordinea cvintelor - fa do sol re la mi si. Pornind de la gama model Do major, putem construi, deplasând materalul sonor cu o cvintă, noi toalități. Face astăzi acest exercițiu în direcție coborâtoare și găsim, calculând de la do, sunetul fa. Vorbim așadar despre tonalitatea Fa major. Respectând ordinea tonurilor și semitonurilor din modelul Do major, rezultă la cheie o alterație - si bemol.

Ați ascultat, în deschiderea rubricii, un fragment din Concertul Brandenburgic nr.2 de Johann Sebastian Bach, iar acum vă ofer, tot pentru a exemplifica tonalitatea Fa major, începutul Concertului op.8 nr.3 Toamna din ciclul Anotimpurile de Antonio Vivaldi.

Un prim exemplu pe care vi-l ofer, pentru tonalitatea Fa major din clasicismul muzical, face parte din Concertul nr.19 pentru pian și orchestră de W.A. Mozart.

Și tot in perioada clasicismului muzical, iată un fragment din Simfonia a 6-a Pastorala de Beethoven, în tonalitatea Fa major.

Iar acum, în Fa major, din epoca romantică, ascultați Studiul op.25 nr.3 în Fa major de Frederic Chopin.

Iar din secolul 20, ascultați un fragment din Concertul nr.2 pentru pian și orchestră de Dmitri Șostakovici, scris în tonalitatea Fa major.

Punem punct ediției de astăzi și vă invit să ne reîntâlnim data viitoare, în lumea sonoră a unei alte tonalități.



Andreea Chiselev