Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 20 ianuarie 2016

Publicat: miercuri, 20 Ianuarie 2016 , ora 10.09

Bine v-am regăsit! Continuăm călătoria noastră în lumea muzicii camerale și ajungem astăzi la creația lui Ludwig van Beethoven. Vom începe să vorbim despre cvartetele sale de coarde, apoi vom merge spre lucrări scrise pentru duo, trio și alte formații instrumentale. Popasul nostru în lumea repertoriului cameral Beethovenian va ajunge apoi la Sonatele pentru vioară și pian, nu înainte de a vorbi și despre Sonatele pentru această formulă instrumentală ale lui Wolfgang Amadeus Mozart, pentru a le putea privi comparativ.

Cele 16 cvartete de coarde compuse de Beethoven sunt mult apreciate de interpreți, critici muzicali și public. Numerele 1-6, publicate ca opus 18 între 1800-1801, dovedesc măiestria compozitorului în genul clasic dezvoltat de Haydn și Mozart. Lucrările au fost prezentate în salonul contelui Lichnowsky și au fost dedicate prințului Lobkowitz.

Ciclul op.18 se deschide cu un Cvartet în Fa major, considerat, prin dinamism și puternice contraste, cea mai importantă realizare a acestui set. Au fost, în debutul rubricii fragmente din partea 1, iar acum vă propun și câteva pagini din partea a 2-a, cu o impresionantă atmosferă lirică, într-o anumită măsură și dramatică. Beethoven i-a spus prietenului său Carl Amenda că a avut în minte capodopera shakespeariană Romeo și Julieta când a scris această mișcare.

Când a revizuit Cvartetul op.18 nr.1 în Fa major, Beethoven a schimbat indicația de mișcare a ultimei părți din Allegretto în Allegro, sugerând că s-a gândit la o mișcare nu foarte rapidă, dar nici atât de lentă ca Allegretto. În cadrul acestei părți finale a Cvartetului op.18 nr.1, se remarcă măiestria polifonică beethoveniană, care nu i-a fost însă întotdeauna recunoscută.

Pe data viitoare, când continuăm să vorbim despre ciclul de Cvartete beethoveniene op.18!

 


Andreea Chiselev