Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 27 ianuarie 2016

Publicat: miercuri, 27 Ianuarie 2016 , ora 9.57

Bine v-am regăsit, și astăzi în lumea Cvartetelor de coarde semnate Ludwig van Beethoven. Am ajuns la ultima lucrare din primul ciclu publicat de compozitor, între 1800-1801. Este vorba despre Cvartetul op.18 nr.6 în Si bemol major, caracterizat de puternice contraste, poate anticipând impresionantul Cvartet op.130, scris în aceeași tonalitate. Însă în Cvaretul scris ulterior, Beethoven va fi influențat de forma suitei, cu numeroasele ei mișcări, în special în finalul Cvartetului, prin Marea fugă. Compozitorul a fost întotdeauna atras de problematica puternicelor contraste, iar în ultimul Cvartet al din opusul 18 încearcă posibilitățile oferite de varierea caracterului părților.

Prima mișcare, Allegro, este plină de forță, caracter obținut prin texturi nu foarte bogate și o economie a parcursului armonic.

După exuberanta parte I, Beethoven aduce în Cvartetul op.18 nr.6 o mișcare lentă, sobră, în Mi bemol major, cu note de mister.

Urmează în unul dintre cele mai uimitoare scherzo-uri beethoveniene. Remarcabilele întreruperi ritmice ar putea fi apărut în oricare perioadă a creației compozitorului, așadar nimeni nu ar fi fost surprins dacă ar fi fost inclusă într-unul dintre cvartetele târzii.

O introducere lentă - "La malinconia", plină de constraste îndrăznețe armonice și ale texturii, apare la începutul părții a IV-a din Cvartetul beethovenian op.18 nr.6. Este unul dintre cele mai aclamate fragmente din prima parte a creației compozitorul - care trebuie cântat, așa cum indică Bedethoven, cu cea mai mare delicatețe.

Cu finalul Cvartetului op.18 nr.6 în Si bemol major din creația lui Beethoven se încheie astăzi Ghidul melomanului începător. Pe data viitoare, în lumea creațiilor camerale ale aceluiași compozitor!

Andreea Chiselev