ACUM: 17.00
Arpeggio (R)
Urmează: 18.55
Promo
Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

'Through the lens of time' - albumul de debut al violonistului Francisco Fullana - la CD Review, 20-22 martie

Discul pe care vi-l propun între 20 și 22 martie este cel mai nou album ai casei de discuri Orchid Classics, lansat chiar la începutul acestei luni. Este vorba despre albumul de debut al violonistului spaniol Francisco Fullana, unul dintre cei mai promițători tineri muzicieni ai momentului. În prefața albumului intitulat Through the lens of time (Prin lentilele timpului), violonistul scrie: «Vă invit să mă însoțiți într-un periplu care stă la intersecția dintre drumurile muzicale. Discul meu reunește perspective moderne asupra tradiției baroce: un dialog între vechi și nou care îndeamnă în egală măsură compozitorii și interpreții să exploreze muzica titanilor trecutului și să îi găsească locul în prezent». Albumul violonistului Francisco Fullana cuprinde ciclul celebrelor concerte Anotimpurile pentru vioară și orchestră de Antonio Vivaldi reimaginate de compozitorul contemporan Max Richter, dar și lucrări scrise de Isang Yun, Alfred Schnittke și Salvador Brotons având ca sursă de inspirație creația barocă, înregistrate împreună cu Orchestra Simfonică din Birmingham sub conducerea dirijorului venezuelean Carlos Izcaray.

Veți putea admira în aceste înregistrări sunetul suplu și curat al solistului, apreciat de marele dirijor Gustavo Dudamel și descris de acesta ca un talent extraordinar. Lucrările alese pentru acest disc pun în lumină delicatețea, acuratețea ritmică și melodică din interpretarea lui Francisco Fullana, care cântă pe o vioară Guarnieri fabricată în anul 1735.

Născut într-o familie de profesori, Francisco Fullana a studiat muzica în orașul natal, Palma de Mallorca, înainte de a se perfecționa la Conservatorul Regal din Madrid cu Manuel Guilen. Apoi a aprofundat studiul viorii la Juilliard School și la Facultatea de Muzică din Thornton sub îndrumarea profesorului Donald Weilerstein și a renumitei violoniste Midori. Toate acestea au stat la baza carierei lui Francisco Fullana, care a câștigat între timp premii în concursuri importante și a concertat pe scene din Europa, Asia, American de Nord și cea de Sud. Calitățile lui au fost deja remarcate și răsplătite în anii 2014 și 2015 cu premii I în concursurile Johannes Brahms din Austria, Munetsugu Angel din Japonia și Pablo de Sarasate din Spania. De asemenea, în 2015 Francisco Fullana a fost distins cu Premiul Internațional Pro Musicis. Ca urmare a acestor succese, artistul spaniol a primit invitații de a concerta în compania dirijorilor Sir Colin Davies, Gustavo Dudamel sau Josh Weilerstein, dar și a unor ansambluri renumite ca Orchestrele Radiodifuziunilor din München și Madrid, Orchestra de Cameră Saint Paul, Orchestrele Simfonice din Vancouver și Birmingham.

Atracția principală a albumului Through the lens of time este muzica lui Max Richter, unul dintre cei mai cunoscuți compozitori contemporani, reprezentant de seamă al stilului minimalist. În anul 2012 el a lansat albumul Recomposed by Max Richter: Vivaldi - The four seasons, cuprinzând celebrul ciclu de concerte baroce pentru vioară și orchestră de Antonio Vivaldi reinterpretat în maniera lui Richter, care descrie această compoziție ca «un act de iubire față de o capodoperă fantastică». Richter menționează faptul că materialul sonor al concertelor rămâne în proporție de 75 la sută așa cum l-a imaginat compozitorul preclasic Antonio Vivaldi, iar restul este contribuția proprie, cu elemente ale muzicii postmoderne și minimaliste în plan ritmic și melodic. Max Richter realizează cu originalitate o punte între secole, un dialog între tradițional și modern. El poartă ascultătorii într-o călătorie muzicală interesantă, imbinând sonoritățile familiare cu cele necunoscute, suprinzătoare, făcând conexiuni între epoci, genuri și stiluri.

Prima audiție a acestor piese în aranjamentul lui Max Richter a avut loc la Barbican Center din Londra, în 31 octombrie 2012, în interpretarea celebrului violonist britanic Daniel Hope. Patru ani mai tâziu, violonistul Francisco Fullana a interpretat pentru prima dată lucrările împreună cu dirijorul venezuelean Carlos Izcaray. Despre creația lui Max Richter, violonistul spaniol spunea: «Cele patru Anotimpuri au trezit devotament și un suflu proaspăt în abordarea mea muzicală focusată pe instinct și emoție. M-au adus înapoi la începuturile mele întrucât, atunci când eram copil, familia mea avea o casetă cu cele patru piese ale lui Vivaldi pe care o ascultam în mașină. În timp ce am cântat Anotimpurile lui Max Richter, împreună cu dirijorul Carlos Izcaray, am descoperit amândoi că împărtășim aceeași energie și abordare în interpretarea muzicii. A devenit clar că iubim amândoi prea mult această lucrare și că o vom interpreta din nou.». Astfel că Francisco Fullana a înregistrat în august 2017 Anotimpurile în această nouă versiune și le-a inclus pe discul său de debut. Maniera de interpretare a violonistului este una modernă, cu o paletă sonoră diferită de cea posibilă în secolul al 18-lea, atunci când au fost compuse Anotimpurile de Vivaldi. Timbrul viorii este puternic vibrat și amplificat, dinamismul este accentuat prin efecte sonore neașteptate și texturile devin mai bogate și variate.

Pe același disc al lui Francisco Fullana găsim și Tema Regală de Isang Yun, compozitor care a trăit între anii 1917 și 1995, îmbinând tradiția muzicală occidentală cu cea orientală. Născut în Coreea de Sud, el a început să compună la vârsta de 14 ani și a studiat la colegiile de muzică din Osaka și Tokyo. După o perioadă în care a fost capturat de armata japoneză, în 1943, el a devenit profesor la Universitatea Națională din Seul. Partea a doua a carierei a desfășurat-o în Europa, aprofundând arta muzicală ca student și apoi profesor la Paris, Berlin și Hanovra. Atât în Europa, cât și în Statele Unite ale Americii, Isang Yun a fost cunoscut ca un compozitor de avangardă care a înglobat în creația sa elemente ale tradiției asiatice. Structurile muzicii sale sunt întotdeauna elaborate, încărcate de ornamente, cele mai multe dintre piesele compozitorului având o dificultate tehnică extremă. La fel se întâmplă și în cazul Temei Regale pentru vioară solo compusă în anul 1970, o pasacalie inspirată de Thema Regium din Oferta muzicală de Johann Sebastian Bach. Veți putea observa în această lucrare o împletire de stiluri muzicale, un inspirat dialog între tradiția europeană și cea asiatică, dar și o punte între creația barocă și muzica contemporană.

Francisco Fullana a inclus pe albumul său și o piesă camerală, pe care a imprimat-o împreună cu pianistul David Fung, muzician născut în Canada în anul 1983, văzut de critica new-yorkeză ca un pianist stilat care se exprimă clar și are calitățile unui super-star. El a fost laureat al prestigioaselor concursuri Regina Elisabeta din Bruxelles și Arthur Rubinstein de la Tel Aviv. Cei doi artiști nu se află, de altfel, la prima colaborare, ei susținând împreună recitalul de debut la Carnegie Hall din New York în anul 2016, un eveniment reflectat cu entuziasm de critici în presa nord-americană. Pentru discul lor, violonistul Francisco Fullana și pianistul David Fung au ales Suita în stil vechi de Alfred Schnittke, o lucrare potrivită cu ideea care unește albumul privind legăturile dintre vechi și nou, dintre tradițional și original. Piesa scrisă în anul 1972 cuprinde cinci părți în stilul suitelor de dans baroce, folosite de compozitor și ca muzică de film. Primele două, Pastorala și Baletul, au sonorități specifice muzicii de salon și transmit o atmosferă aristocratică, foarte bine redată de cei doi interpreți. Menuetul ce urmează are un caracter melancolic în tempo lent, cu o melodică puternic ornamentată în partitura pianului. O Fugă în stil contrapunctic precedă ultima parte, Pantomima, cu melodii fermecătoare întrerupte doar în secțiunea mediană de pizzicati, ritmuri neobișnuite, ușor sacadate și armonii disonante, stranii. Pe între parcursul întregii Suite în stil vechi de Alfred Schnittke, violonistul Francisco Fullana și pianistul David Fung ne oferă o interpretare încântătoare, grațioasă și perfect echilibrată dinamic.

Discul se încheie cu o piesă de Salvador Brotons, compozitor, dirijor și profesor născut la Barcelona în anul 1959, distins de-a lungul timpului cu premii în concursuri prestigioase de compoziție. El a scris până acum aproximativ 150 de lucrări, unele influențate de cultura catalană și mediteraneană, altele inspirate de tradiția barocă. Din această ultimă categorie fac parte și Variațiunile pe o temă barocă pentru vioară solo caracterizate printr-un stil simplu și curat. Compozitorul păstrează la început melodia originală barocă, pe care o variază apoi folosind elemente de limbaj moderne. Echilibrul dintre vechi și nou este realizat prin îndepărtarea treptată de tehnicile asociate barocului și revenirea apoi, în variațiunile a cincea și a șasea la stilul bachian, ca tribut adus Sonatelor și Partitelor semnate de compozitorul preclasic. Variațiunile pe o temă barocă de Salvador Brotons sunt redate de violonistul Francisco Fullana și de Orchestra Simfonică din Birmingham dirijată de Carlos Izcaray cu atenție la planurile sonore și la travaliul contrapunctic, într-o versiune interpretativă convingătoare.

Albumul Prin lentilele timpului va fi difuzat la Radio România Muzical în datele de 20, 21 și 22 martie 2018, de la ora 11.30, la CD Review, în cadrul emisiunii Arpeggio.

Larisa Clempuș