Urmează: 15.25
Promo
Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29
Promo RRM
Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Albumul 'Clair de lune' al pianistului Menahem Pressler - CD Review, 28- 30 martie

În primele luni ale acestui an, Radio România Muzical v-a oferit deja câteva discuri lansate recent, dedicate lui Claude Debussy, compozitor celebrat anul acesta la un secol de la trecerea sa în eternitate. De altfel chiar la sfârșitul săptămânii trecute, în 25 martie s-au împlinit cei 100 de ani scurși de la moartea sa. Așa cum era de așteptat, casele de discuri și interpreții, în special pianiști, au marcat această comemorare prin diverse apariții discografice. Pianistul pe care îl vom asculta interpretând muzică de Claude Debussy este Menahem Pressler, unul dintre cei mai longevivi muzicieni ai lumii, ajuns la 94 de ani. O vârstă venerabilă care nu îl împiedică să își continue proiectele discografice și concertistice. Acest nou album al său intitulat Clar de lună este, de altfel, primul său disc cu lucrări solo înregistrate pentru casa Deutsche Grammophon.

Născut într-o familie evreiască la Magdeburg, în Germania pe 16 decembrie 1923, artistul a avut ocazia încă din perioada studiilor să exploreze creația franceză. El avea doar nouă ani când autoritățile naziste au preluat puterea, astfel încât familia sa a părăsit Germania și s-a stabilit în Palestrina, acolo unde muzicianul a studiat cu Eliahu Rudiakov și cu Leo Kestenberg. Aflat într-o perioadă în care se simțea fascinat de inventivitatea limbajului și a armoniei lui Claude Debussy, Menahem Pressler a aflat despre concursul dedicat compozitorului francez la San Francisco, astfel încât s-a hotărât să participe, deși repertoriul său includea în acel moment doar piesele Clar de lună și Arabesques din creația lui Debussy. Pianistul explică: «Îi datorez dragostea pentru Debussy pianistului Paul Loyonnet, care a susținut turnee în Palestrina la scurt timp după război și care, la Paris, a studiat cu profesorul de pian al lui Ravel. El l-a cunoscut pe Debussy și a colaborat cu el. Lecțiile pe care mi le-a oferit Paul Loyonnet au deschis o nouă lume pentru mine: am început să studiez meticulos toate particularitățile dinamice și înțelesul precis al indicațiilor expresive din muzica franceză. Pe scurt, am învățat cum să citesc piesele lui Debussy». Profunzimea cu care a abordat creația compozitorului impresionist l-a ajutat pe Menahem Pressler să câștige în 1946 Concursul Debussy, el studiind cu acel prilej integrala lucrărilor pentru pian solo semnate de compozitor. De atunci cariera pianistului a înflorit, iar în anul 1955 el a fondat Beaux Arts Trio, unul dintre cele mai valoroase ansambluri camerale ale secolului trecut, luând contact indirect și cu muzica românească, întrucât unul dintre partenerii săi din formație a fost violonistul Daniel Guilet, fost student al lui George Enescu la Paris. Din anul 2008, atunci când Beaux Arts Trio și-a încetat activitatea, Menahem Pressler s-a dedicat carierei solistice, a susținut concerte și recitaluri la Berlin, Paris, Amsterdam, Chicago și Tokyo, continuându-și, de asemenea, și proiectele discografice.

Noul său album este un omagiu adus muzicii franceze și compozitorilor care i-au marcat cariera: Claude Debussy, Maurice Ravel și Gabriel Faure. O muzică despre care pianistul spune: «Frumusețea sonorităților, poezia din spatele muzicii și tablourile impresioniste îmi vorbesc și acum. Dragostea mea pentru această muzică m-a făcut să o studiez din greu, cu perseverență ». Discul poartă o dedicație specială pentru Lady Annabelle Weidenfeld, care este manager al pianistului și care i-a oferit sprijin acestuia în ultima etapă a carierei. Despre colaborarea lor, artistul spune: «Am întâlnit-o prima dată pe Annabelle când era tânără și lucra la Londra pentru Beaux Arts Trio, ansamblul pe care l-am fondat. Mai târziu ea s-a mutat la Madrid și ne-a invitat adesea acolo să concertăm. Îi dedic albumul meu cu toată dragostea și recunoștința mea».

Prima lucrare a albumului este Andante con moto din setul Deux Arabesques, o pereche de piese compuse în jurul anului 1890. Deși este scrisă în tinerețe, lucrarea expune deja timid idei muzicale ce aveau să definească mai târziu creația lui Debussy. Explorând în egală măsură sistemul tonal și cel modal, lucrarea evocă scene din natură, cu linii melodice vaporoase și armonii senine, toate redate de pianistul Menahem Pressler cu un sunet cald și rafinat. Lucrarea care dă numele discului Clar de lună, inspirată de poemul cu același titlu al lui Paul Verlaine, este parte din Suita bergamască, una dintre cele mai cunoscute creații ale lui Claude Debussy, compusă în anul 1980. Imaginile sonore ale lucrării sunt sugerate cu nuanțe fine și estompate de pianistul Menahem Pressler. Urmează apoi o altă creație a compozitorului francez, La plus que lent, un vals cu indicația Molto rubato con morbidezza. Tempoul fluctuant și ritmurile întortochiate reprezintă marea dificultate a acestei piese compuse în 1910, în care Debussy ironizează tradiția valsurilor la modă în saloanele franceze de la începutul secolului trecut.

Din caietul I de Preludii semnate de Claude Debussy, Menahem Pressler a ales titlurile Dansatoarele din Delfi, Voaluri, Fata cu părul bălai, Catedrala scufundată și Saltimbanci. Despre alegerea sa repertorială, pianistul spune în materialul de prezentare a discului pentru Deutsche Grammophon: «În primul rând am ales pentru acest album cinci preludii pe care le iubesc și pe care le-am cântat mult. Ele au stat de fapt la baza repertoriului meu. Ceea ce este interesant la aceste Preludii este faptul că titlurile sunt întotdeauna indicate de compozitor la sfârșitul pieselor, ceea ce înseamnă că pianistul este liber să le înțeleagă și să le interpreteze cum dorește. Iar la sfârșitul preludiului, Debussy îți spune: iată acum ce cred eu despre această piesă, la ce m-am gândit atunci când am scris-o».

Menahem Pressler a inclus pe albumul său și o creație de Gabriel Faure, Bacarola nr. 6 op. 70 în Mi bemol major compusă și publicată în anul 1897, o lucrare a cărui discurs romantic este impregnat de melodii cu un iz impresionist. Grația și voluptatea acestei piese nu intră în contradicție cu profuzimea compozitorului, iar Menahem Pressler reușește să pună în balanță cu măiestrie toate aspectele lucrării. El oferă un plus de farmec melodiilor, modulațiilor neașteptate și armoniilor originale ce caracterizează stilul creațiilor târzii semnate de Gabriel Faure.

Ultimele două piese de pe album îi aparțin lui Maurice Ravel. Prima este Pavana pentru o infantă defunctă, una dintre cele mai cunoscute creații pentru pian ale compozitorului, scrisă în anul 1899 și influențată de stilul muzical al lui Emmanuel Chabrier. Este o lucrare fermecătoare, structurată în forme simple, cu sonorități delicate redate cu un tușeu rafinat de pianistul Menahem Pressler. Discul se încheie cu piesa Păsări triste din Suita Oglinzi compusă în anul 1905 și dedicată pianistului spaniol Ricardo Viñes, cel care a și prezentat-o în primă audiție un an mai târziu. Muzica acestei lucrări reprezintă o melodie tristă cântată de o pasăre singuratică, căreia i se alătură apoi altele. Urmează partea mediană efervescentă, întreruptă de o cadență solemnă care aduce din nou atmosfera melancolică din debutul piesei, încheind astfel discul pianistul Menahem Pressler dedicat creației impresioniste franceze.

Albumul Clair de lune înregistrat de Menahem Pressler va fi difuzat în 28, 29 și 30 martie 2018 la CD Review, în cadrul emisiunii Arpeggio, de la ora 11,30.

Larisa Clempuș